Sök semestersolen med mobiltelefonen

Sök semestersolen med mobiltelefonen
Skicka ett sms till den nya, interaktiva vädertjänsten Shareweather.com och få din lokala väderprognos direkt i mobilen. Och rapportera gärna tillbaka om solen skiner.

I dag, dagen före midsommarafton, öppnade KTH-forskaren Katarina Elevant sin interaktiva, mobil- och webbaserade vädertjänst Shareweather.com.

– Redan första timmen, innan någon tidning hunnit skriva om lanseringen, hade 25 personer hunnit registrera sig, säger Katarina Elevant till Ny Teknik.

Det är helt gratis att vara medlem i Shareweather.com. Men det kostar 2 kronor att få sin lokala väderprognos på bildmeddelande till mobilen.

– Det är självkostnadspris för mms-meddelandet, säger Katarina Elevant.

Shareweather.com är ett forskningsprojekt på KTH som går ut på att skapa bättre väderprognoser , framför allt trafikväderprognoser, med hjälp av användarna själva.

– De vanliga väderprognosmodellerna har vissa brister. Genom att användarna själva bidrar med väderleksrapporter på webben eller via sin mobiltelefon, kan prognosen för andra som använder Shareware.com bli markant mycket bättre, säger Katarina Elevant.

– Social medier gör att det numera, åtminstone i teorin, finns miljontals obeservationspunkter. Redan nu rapporterar till exempel över tusen personer konstant in trafikläget till Radio Stockholm, säger Katarina Elevant.

Shareweather.com bygger på en gratis global väderprognosmodell för de närmaste två veckorna. Sedan spetsas den till med hjälp av användarna som delar med sig av väderinformationen där de befinner sig.

– Om det till exempel kommer en rejäl skur över Kungsholmen och du ska åka till Drottningholm för en picknick i det gröna är det intressant om någon rapporterar in denna regnskur i stan. Det är mycket möjligt att regnet drar vidare mot just Drottningholm och det kan Shareweather.com räkna ut — till skillnad från många andra vädertjänster, säger Katarina Elevant.

Under sommaren kommer Shareweathers utvecklare att arbeta med förenklingar och förbättringar.

– Vi kommer att ta hjälp av användarna. Till exempel kommer de att få föreslå ett bättre sms-meddelande än ”sky forecast sms”, som de nu måste knappa in. Och så kommer vi med appar för Android och Iphone, säger Katarina Elevant.

Relaterade artiklar

Vinstvarning från NCC
”Utvecklas man inte, så avvecklas man”
Krigets påverkan är både direkt och indirekt
NCC köper danskt entreprenadföretaget