Nyheter

Strategin mot sverigetoppen

Den österrikiska koncernen Strabag satsar på att bli det fjärde största byggbolaget i Sverige. Ambitionen har redan kostat en hel del pengar – men byggjätten är beredd att satsa mer.

– Vi är säkra på att Skandinavien kommer att bli en positiv marknad, säger Hans Peter Haselsteiner, koncernchef för Strabag, till Byggvärlden. Byggkoncernen har verkat i Sverige under eget namn sedan köpet av Oden Anläggningsentreprenad 2008. Men koncernen är också majoritetsägare i Züblin, som har funnits i Sverige längre. Strabag har också startat dotterbolaget Strabag Projektutveckling, som ska utveckla bostäder och kommersiella lokaler, samt köpt byggkoncernen Nimab i Skåne. Av koncernens svenska bolag var det bara Strabag Projektutveckling och Nimabgruppen som gick med vinst förra året. Särskilt Oden Anläggningsentreprenad har varit kostsam. Under 2010 fick Oden fyra aktieägartillskott om sammanlagt 146 miljoner kronor, plus en kapitaltäckningsgaranti på 300 miljoner kronor som gäller till början av 2012. Det är framför allt två vägprojekt i Västsverige som har gett Oden stora förluster. Hans Peter Haselsteiner anser att utvecklingen i de svenska bolagen ska vändas genom att undvika de tidigare misstagen. – Vi räknade fel, vi undervärderade komplexiteten och arbetskostnaderna och övervärderade produktiviteten och så vidare, och så vidare, säger han. Men hittills har inträdet på den svenska marknaden inte kostat mer än Strabags entré på andra marknader. – Man måste alltid betala ett slags inträdesavgift. Vi spenderade mycket mer i Tyskland, och nu är det en av våra viktigaste marknader, som bidrar med betydande summor till vår koncerns vinst. Men vi var tvungna att organisera om oss och göra vår hemläxa, säger Hans Peter Haselsteiner. Men det måste finnas en gräns för hur mycket ni är villiga att betala för att stanna i Sverige?</b> – Koncernen tjänar 400 miljoner euro per år, om vi förlorar ett par miljoner på en marknad är det inte viktigt. Det viktiga är att vi har en positiv syn. Vi skulle inte stanna i Skandinavien om vi inte vore säkra på att det kommer att bli en positiv marknad, säger Hans Peter Haselsteiner. Lars Nihlén, som väntas bli vd för den skandinaviska verksamheten, menar att Oden nu har ”strabagifierats” och att hela den svenska verksamheten snart kommer att bli lönsam, förhoppningsvis redan nästa år. Ångrar ni att ni köpte Oden?</b> – Nej, men om jag förhandlade affären i dag skulle jag kanske vara lite tuffare, säger Hans Peter Haselsteiner. Nu fokuserar Strabag på att ta hand om de verksamheter som de har köpt och startat. Men planen är att fortsätta växa i lagom takt. Och på lång sikt ligger målet egentligen högre än att bli det fjärde största bolaget i Sverige: – Vår ambition är att bli det ledande byggbolaget i de områden som vi går in i. I Sverige måste vi vara realistiska och det innebär nummer fyra och sedan får vi se. Vi kommer inte att bli nummer ett under min aktiva tid, men jag är säker på att min efterträdare kommer att ha samma vision, säger Hans Peter Haselsteiner.

Det här är Strabag

  • Femte största byggbolaget i Europa.
  • Väntas ha en omsättning på cirka 14 miljarder euro 2011.
  • 2010 omsatte Strabag 12,8 miljarder euro.
  • Har 73 600 anställda.
  • Huvudmarknaderna är Tyskland och Österrike, men Strabag finns också i Ungern, Slovakien, Polen och Rumänien.
  • Väntas ha en omsättning i Sverige på 3,3 miljarder kronor 2011.
  • Strabag har i dag cirka 800 anställda i Sverige.

Tillväxtstrategin i Skandinavien

  • Organisk tillväxt.
  • Förvärv.
  • Växa i lagom takt.
  • Fokus på konsolidering under 2012.
  • Rätt rekryteringar.
  • Bygga gemensamma värderingar och en gemensam företagskultur.
  • Expansionsfokus ligger på tillväxtregionerna Stockholm, Skåne och Göteborgsområdet.
  • Fokus på att bli en aktör att räkna med när det gäller små, medelstora och stora projekt (intresset för små projekt finns framför allt i sydvästra Sverige, Gävle och Stockholm).