Det finns effektivitetsvinster att hämta genom att involvera privat kapital i finansieringen av investeringar i transportinfrastruktur i form av OPS.
Det framgår av ”Infrafinansieringskommitténs” delbetänkande, som presenterades på onsdagen.
Skanska välkomnar förslaget och lyfter fem projekt som lämpliga OPS-projekt i Sverige.
På onsdagen presenterade ”Infrafinansieringskommitténs” delbetänkande ”Finansiering av infrastruktur med privat kapital”.
Kommittén bedömer att det finns effektivitetsvinster att hämta genom att involvera privat kapital i finansieringen av investeringar i transportinfrastruktur i form av OPS. Vidare föreslår kommittén att en expertfunktion etableras som får till uppgift att identifiera lämpliga objekt.
Skanska är ett av de företag som välkomnar förslaget om nya OPS-projekt inom infrastruktur.
– Ny infrastruktur är en förutsättning för att möta behoven av bostäder, skolor och äldreboenden. OPS tar hänsyn till den totala kostnaden för projekt över tid och stimulerar därmed till innovation. Det behövs i byggbranschen. Vi uppmanar regeringen att ta till sig kommitténs rekommendationer och gå vidare med nya OPS-projekt, säger Anders Danielsson, vice vd, Skanska, i ett pressmeddelande.
Skanska har identifierat och undersökt lämpliga projekt för OPS i Sverige. Projekten skulle lämpa sig väl då de är stora, komplexa och väl avgränsade projekt. Projekten kan också betala sig själva genom brukaravgifter.
1. Östlig förbindelse
2. Fast förbindelse Helsingborg-Helsingör
3. Södertörnsleden
4. Ny Skurubro
5. Gullmarsbron i Lysekil
Även Sveriges Byggindustrier välkomnar kommitténs förslag.
– Vi ser att det i dag finns många utmaningar kopplade till större offentliga investeringar och byggprojekt. För att möta utmaningarna behövs en utvecklad samverkan mellan det offentliga och näringslivet. Vi tror mycket på att alla genomförandeformer som stödjer en ökad effektivitet inom transportinfrastrukturen ska användas. OPS ska inte ses som en finansieringsform utan som en genomförandeform som använt vid rätt tillfälle skapar mer infrastruktur för skattebetalarnas pengar, säger Lars Redtzer, ansvarig för infrastrukturfrågor på Sveriges Byggindustrier.
Utredningens ställningstagande: