Nyheter

”Världsmästarna har inte fått vara med”

Striden om Slussens framtid går vidare. Politikerna väljer mellan fem arkitektbyråers förslag. Men… <br></br> — Världsmästaren har inte fått vara med och tävla. Nu måste vi få komma in i matchen, säger arkitekten Lars Liedegren.

Den före detta Stockholmskrögaren Anders Sandegren tar kontakt med Byggvärlden. Han brinner av iver för att guida runt vid Slussen och berätta om förslaget ”Knutpunkt Slussen”. Och det måste absolut göras från hans T-Ford från 1922.
— Med historiens vinglsag i nacken får vi rätt känsla för framtiden, argumenterar Anders Sandegren.

Så jag hoppar in i T-Forden och lyssnar till ”världsmästarnas” förslag.
— Problemet med de fem förslagen som nu finns är att de bygger på 25 år gamla förutsättningar, säger Anders Sandegren, medan vi puttrar fram i hans 86 år gamla bil.

Trafikens buller blir extra tydligt i en cabriolet. Och en bullerexpert finns med i trion med det alternativa förslaget för Slussens framtid.
— Bullret är ett av de största problemen med Slussen som det är i dag, säger Olle Markstedt, akustiker med egen konsultfirma.

Han och arkitekten Lars Liedegren fann varandra för ett par år sedan då Liedegren skissat på ett förslag med en överdäckning av Slussen.
— Vårt förslag utgår från alla sinnen, vi vill skapa en ny och trivsam miljö vid Slussen, säger Olle Markstedt.

Nuvarande trafiklösning behålls men man sätter ett lock över trafikbullret. Vattenlåset vid Slussen kommer att flyttas till ett nytt läge. Gamla stan blir bilfri. Bussterminalen hamnar mitt i nya Slussen och nya pendeltågsstationer byggs vid Slussen och St Eriksbron, i stället för planerade Citybanestation vid Odenplan.

— Med vår lösning behövs inte Citybanan. Tre parallella spår är en överlägset bättre lösning.

Men 16-miljardersprojektet Citybanan har ju redan påbörjats…
— Det är bara förberedande arbeten som man börjat med och tillstånd saknas fortfarande. Beslut om Citybanan har tagits efter ett politiskt spel, vi hoppas alla inser att det egentligen inte är någon bra lösning, säger Olle Markstedt.

Knutpunkt Slussen innebär också ett nytt utseende för hela sträckan Slussen-Danvikstull med 2 500 bostäder i terrasserade hus utmed vattnet, en opera i glas med tre scener och plats för 10 000 personer och ett nytt torn vid Slussen som ett nytt landmärke.
— Visionen är att skapa ett vackrare och bättre Stockholm, säger Lars Liedegren.

Initiativtagarna till förslaget ”Knutpunkt Slussen” säger att de har folket med sig. På resan i T-Forden är det ingen tvekan om att vi har folket med oss. Dagisbarn, gymnasieungdomar, pensionärer — alla jublar och gör tummen upp. Frågan är vad det är värt när Slussens öde ska avgöras.

Politikerna kräver erfarenhet från liknande projekt — och eftersom arkitektbyrån saknar det finns inte Knutpunkt Slussen med bland de fem förslag som ska beslutas om i januari.