Innovativ gipsvägg vann guld

 
  • Saint-Gobains monter på Batimat. Foto: Susanne Bengtsson

    Saint-Gobains monter på Batimat. Foto: Susanne Bengtsson

  • Quentin Stahl och Laurent Guedon.

    Quentin Stahl och Laurent Guedon.

Föregående
Nästa
 
De är en av mässans största utställare.

De är en av vinnarna i Innovationstävlingen med ett av sina varumärken.

För byggmaterialleverantören Saint-Gobain är det viktigt att vara stark på hemmaplan.
 

Saint-Gobain tillverkar ett stort utbud av innovativa lösningar för byggbranschen. Med sin nya  innervägg tog man hem guldmedaljen i kategorin inredning i l’innovation, en tävling med 217 bidrag, 89 nominerade och 23 vinnare.

- I år ökade antalet tävlande med 10 procent jämfört med 2015. Det bekräftar sektorns viljekraft och dess förmåga att ständigt förnya sig för att bygga och renovera dagens och morgondagens byggnader, säger Guillaume Loizeaud, chef för Mondial du Batiment.

Väggen Habito, från Placo, fick pris för sin förmåga att underlätta vardagen för fastighetsägare genom att den gör det enklare att fixera föremål på väggarna. Enligt juryn möter Habito-väggen alla utmaningar i vardagen. Den motstår vardagens påverkan och underlättar fastsättning av alla typer av laster.

Produkten underlättar också för hantverkarna då den är betydligt tåligare än vanliga gipsväggar vilket förhindrar risker för skador vid arbete på plats samt vid transport och  hantering.  Habito möjliggör fastsättning av upp till 20 kg laster med bara en träskruv och upp till 60 kg med ett expanderande ankare och utan förstärkning.

I Saint Gobains monter visas vinnarväggen, tillsammans med andra både inarbetade och nya produkter.

Saint Gobain, som har huvudkontor i Paris, är en av Batimats största utställare. I sin Habitat-monter på 600 kvm samlar man alla 24 varumärken. Montern bemannas av ett 50-tal personer per dag. Utöver samlingsmontern har de flesta varumärkena även egna montrar.

- Det här är vår viktigaste mässa. I år har Batimat satsat på en francophone-tema som betyder att man särskilt bjudit in besökare från alla fransktalande länder i världen, så i år har vi möjlighet att möta många nya kunder från till exempel Afrika, säger Quentin Stahl som jobbar med samverkan mellan Saint Gobains varumärken.

 
Här är alla vinnare i Innovationstävlingen:



 

 

 

Lediga jobb

Visa alla lediga jobb
 
 

 

Relaterade artiklar

Prenumerera

Prenumerera och ta del av branschnyheter, analyser, nya projekt, affärer och människorna bakom.
Anmäl dig här!