Årebyggare vill göra skillnad i Rumänien

Årebyggare vill göra skillnad i Rumänien
Hyttmo Bygg bygger hus från grunden, med långsiktigt och hållbart tänk. Foto: Karin Sundemo


Utöver att bygga hållbara hus hemma­ i Jämtland åker Marcus Hyttmo regelbundet med sina anställda till Rumänien för att hjälpa till ideellt. Något som känns bra – och gör såväl kunder som anställda stolta.

När Åre kommun behövde hjälp att bygga sopbodar inför VM 2007 startade Marcus Hyttmo som 19-åring sitt byggföretag Hyttmo Lod och Våg. Sedan dess har det snurrat på. Idag, drygt tio år senare, har han 30 anställda och omsätter 40 miljoner kronor. Företagets slogan är ”Lite dyrare, mycket bättre”.

– Det genomsyrar allt vi gör. Vi vill bort från hantverksyrkets dåliga rykte, annars har man inget i en sån här liten dalgång att göra. Det här är trots allt Åre; gör man dåliga jobb blir man inte långlivad. Många andra firmor har försvunnit för ryktet går väldigt fort.

Företaget bygger hus från grunden, med långsiktigt och hållbart tänk, säger han och fortsätter:

– Alla jobb vi gör ska naturligtvis vara det bästa, inte något halvdant. Som en av serviceteknikerna sa: han har aldrig fått skäll för att han dammsugit en extra gång. Vi bygger hållbart i den mån det går. Det bästa eko-huset är det som står längst och kostar miljön minst, det är också vårt mål.

Företaget har schyssta arbetsvillkor, alla anställda har till exempel egen privatvårdsförsäkring. Dessutom har de ett stort socialt engagemang. Marcus åker regelbundet med sina anställda till Rumänien för att hjälpa till ideellt. Idén föddes tack vare att två av Marcus första anställda tidigare bott och jobbat som volontärer i landet.

– Det var så jag fick upp ögonen för det. Jag har alltid funderat kring vart pengarna som man lägger i insamlingsbössan på Ica egentligen går. När jag följde med ner första gången för några år sedan kände jag bara att det är ju det här man ska hjälpa till med.

På plats jobbar de för en organisation som ger hjälp till självhjälp. Som professionellt byggföretag har de möjlighet att hjälpa till med sådant som gemene man på plats annars inte klarar av, som att bygga tak på skolor och gjuta betongplattor.

– Organisationen hjälper ett visst antal familjer, och ger dem till exempel en tomatplanta och ett växthus och så får de förvalta det. En kille som vi hjälpte första gången vi var nere hade då ett 30 kvadratmeter stort växthus. Nu har han tre på kanske 300 kvadratmeter för att han förvaltar det han får. Nu livnär han sig nästan själv. Det känns att vi gör skillnad och något schysst för världen.

Företaget brukar åka ner varje vår. Oftast är det mellan fyra och sex anställda som följer med, för att det ska bli så logistiskt bra och effektivt som möjligt i Rumänien. De anställda står för timmarna och får alltså ingen lön på plats, medan företaget står för resa och boende.

– Det är många i personalen som vill åka och snacket går långt i förväg. Jag vet att de är stolta över vårt arbete i Rumänien och över att jobba på en firma som folk tycker gör skillnad. Jag tror att vissa av våra kunder också är stolta över det. Många tycker att vi gör ett väldigt bra jobb och att det är bra att vi hjälper behövande.

Marcus tror att hållbarhetsarbetet kan stärka varumärket på sikt. Samtidigt är det inte en självklar koppling mellan det och fler affärer. Senast i höstas var det några som ville bygga en villa och tyckte företagets miljömedvetenhet, hållbarhetstänk och arbete i Rumänien var väldigt bra.

– Men sedan var vi 200 000 kronor dyrare, då föll det på det ändå. Vi sätter av pengar för att kunna göra den här resan varje år och de pengarna ska tjänas in någonstans. Så jag tjänar inte på att vi åker till Rumänien. Men sedan är det säkert jättebra för vårt varumärke över tid. Framförallt är det skönt att få hjälpa dem som verkligen behöver hjälp.

För Marcus är en av de personliga drivkrafterna att få en kontrast till verkligheten i Sverige den typ av problem som vi har här, menar han.

– I Rumänien kan en månadslön ligga på några hundralappar. Folk i Sverige borde kanske bry sig mindre om de har en badrumskran som ser ut på ett eller annat vis. Jag vill försöka rätta till obalansen så gott jag kan. Och lite skillnad gör man ju.

För företaget bygger även det ideella arbetet ett starkare team.

– Jag har väldigt lojala anställda. Vi är ett väldigt sammansvetsat gäng, säger Marcus.

 
FAKTA:
Hyttmo Lod & Våg Byggtjänst AB.
Grundare: Marcus Hyttmo.

Plats: Undersåker.

Text: EBBA ARNBORG

I samarbete med tidningen Driva Eget