Nyheter

Chefens svåraste samtal

Det finns ett samtal som är chefens värsta mardröm. Under hösten har det blivit verklighet för allt för många: uppsägningssamtalet. <br></br> — Det är otroligt viktigt att man som chef förbereder sig inför ett sådant samtal, säger karriärkonsu

Under hösten har många byggföretag drabbats hårt av en vikande bostadsmarknad. Som ett resultat har flera tusen anställda blivit uppsagda. Det är alltså tuffa tider, inte bara för de som sagts upp. Många chefer, som är tvungna att meddela företagens neddragningar till de anställda, upplever det som något av det svåraste man behöver göra som chef.

— Många chefer upplever så klart att det är obehagligt. Man meddelar ett beslut som kan väcka ilska, desperation och gråt hos medarbetarna, säger Eva Gotthardson.

Enligt Eva Gotthardson är de vanligaste misstagen av besvärade chefer, slarv och otydlighet i budskapen. Det känns lättare att säga någonting vagt än att tydligt formulera: Så här ligger det till och därför är du uppsagd. Ett annat vanligt misstag är dåliga förberedelser.

— Chefen ska tydligt kunna formulera varför just den här medarbetaren inte får plats i företagets framtida satsningar. Dessutom är det viktigt att veta hur länge medarbetaren jobbat på företaget och med vad. Allt annat är respektlöst och man kan hamna i situationer där man inte kan besvara varför just han eller hon får gå, säger hon.

Men trots tydlighet är det vanligt att all information inte kommer med i ett första uppsägningssamtal. Det kan till exempel handla om praktiska detaljer som avgångsvederlag eller uppsägningstid. Därför är det viktigt att man följer upp med ytterligare samtal.
Sammantaget krävs det ofta betydande arbetsinsatser av den förmedlande chefen. Därför är det viktigt att han eller hon, i sin tur, får stöd av sitt företag.

— Mellanchefer behöver stöd uppifrån. Genom äldre chefer som genomfört uppsägningssamtal och som kan ge tips och råd, genom personalavdelningen eller konsulter. Många chefer är inte heller några kommunikatörer. Kanske behöver de hjälp med hur man ska förmedla detta. Det är viktigt eftersom chefens agerande faktiskt kan avgöra om, och hur snabbt, medarbetaren orkar söka nya jobb, säger Eva Gotthardson.

Fler frågor? Ring varselakuten!

För chefer som vill ha hjälp och svar på funderingar inför uppsägningssamtal, finns Varselakuten. Den drivs av chefsorganisationen Ledarna och är öppen för alla chefer.

Varselakutens webbplats

Att tänka på för chefen inför ett uppsägningssamtal:

1.Var förberedd.Läs på om medarbetaren, om motiven bakom uppsägningen och om uppsägningsvillkoren.

2.Var tydligoch vackla inte.

3.Lova ingentingsom du inte kan hålla.

4.Argumentera inte emot det medarbetaren säger. Lyssna, låt personen reagera och våga låta det vara tyst.

5.Skyll inte ifrån dig.Som chef ska du stå för företagets beslut.

Dessutom är det bra med närvaro och synlighetäven efter uppsägningssamtalet och eventuella uppföljningssamtal. Medarbetare ska kunna nå dig för frågor. Mellanchefer ska också kunna nå högre chefer för samtal.
Meddela alltså inte om några uppsägningar inför en semester eller en långhelg!

/Eva Gotthardson