Nyheter

Den hemliga rekryteringen

Den dolda jakten på nya chefer sker inte via annonser. Det finns jobbannonser och så finns det där andra som sker lite i bakgrunden.

Headhunting, eller executive search, är en populär metod för företag att rekrytera ny personal, inte minst i chefsposition.
— Poängen är att vi kan hitta kandidater som inte skulle söka jobbet på en annons, säger Elinor Hartung, partner på rekryteringsföretaget Transearch.

De som jobbar med headhunting hjälper företag att hitta ny personal genom att aktivt leta upp kandidater.
— Det handlar inte om att vi är hemliga för sakens skull. Det kan till exempel vara känsligt att närma sig någon som är chef om detta kommer ut. Om man gör det på fel sätt kan den vi kontaktar, vår uppdragsgivare och ibland även börsen ta skada, säger Elinor Hartung.

Headhunting, eller executive search som är rekryteringsbranschens mer korrekta beskrivning av termen, har många fördelar anser Elinor Hartung.

— Det blir en bättre sökning jämfört med vanliga annonser. Genom vårt förarbete kan vi hitta kandidater som stämmer precis in på den profil företaget söker. Ofta är det personer som är nöjda med det jobb de redan har och som därför inte funderar på att byta, säger hon.

Ökar inte risken för att de ni kontaktar i högre grad ångrar sig i anställningsprocessen än de som aktivt sökt ett jobb på en annons?
— Nej, det tror jag inte. Det handlar inte om att övertala någon. Vi lägger fram en företagsbeskrivning och en kravprofil för det aktuella jobbet. Sedan tar personen i fråga ställning till om det är intressant eller inte. I så fall går vi vidare med samtal.

I en anställningsprocess träffar en headhuntare ungefär 10-15 personer. Av dessa väljs vanligtvis tre till fyra ut för att också få träffa uppdragsgivaren.

Hur hittar ni alla kandidater?
— För det första har vi en stor databas med kandidater. Vi har till exempel runt 30 000 kandidater att välja på. För det andra kartlägger vi branscher och ser vilka företag och namn som är aktuella för uppdraget. Men framförallt handlar det om att nätverka. Man kan säga att en headhuntare nästan alltid är i tjänst. Det kan alltid dyka upp en intressant person att lägga på minnet.

Fem tips till företag inför headhunting

1. Tänk noga igenom innan varför du behöver rekrytera. Och vad den nyanställde ska ha för uppgift.

2. Var beredd på att lämna ut information. För att uppnå bästa resultat behöver headhuntern så mycket information som möjligtom bland annat företagskulturen, ledarstilen och arbetsmetoderna.

3. Försäkra dig om att headhuntern och rekryteringsföretaget har erfarenhet och/eller kunskap av att rekrytera inom den bransch som ditt företag verkar.

4. Tänk igenom din egen roll under rekryteringen. Vill du ha koll över hela processeneller vill du komma in först i slutskedet?

5. Var beredd att avsätta tid i kalendern. När kandidaterna är på plats och färdiga för presentation för företaget bör det gå undan. Annars tappar kandidaterna ofta intresset.

Chefspanelen tycker till

”Fördelarna är att du på relativt kort tid får tag i de som har rätt kompetens”, tycker JM:s personaldirektör Helene Hasselskogom headhunting som metod.

Till nackdelarna hör att ”du kan missa någon därute som är verkligt intresserad av tjänsten”. Det anser Jonas Karlsson, vd Tommy Byggare, som även utvecklar sitt resonemang i senaste Chefspanelen.

Läs synpunkter, lärdomar och egna erfarenheter om headhunting från tre ledande byggchefer i Chefspanelen – i varje nummer av tidningen Byggvärlden!