Nyheter

Floppstart för Botniabanan

Den nya Botniabanan var inte färdigtestad vid den kungliga invigningen den 28 augusti. Men kungen var bokad sedan länge och Trafikverket ville inte rucka på almanackan. Nu kommer problemen.

Fyra av tio tåg ställs in och ilskna resenärer får åka buss i stället, skriver Dagens Nyheter på torsdagen.

Under oktober har 62 avgångar av 140 på den nya Botniabanan ställts in.

Orsaken är det helt nya europeiska signalsystemet EMTMS, som innebär att det inte blir några ljussignaler efter banan utan att all information sänds direkt till lokföraren.

– Nästa varje tur har det varit något fel. När signalsystemet inte fungerar går nödbromsen utan att föraren kan göra någonting, säger Michael Almenäs, vd för operatören Botniatåg AB, till DN.

Botniabanan är först i Europa att använda det nya signalsystemet i skarp drift och nu kommer kritiken mot att det inte avsatts tid att testa systemet ordentligt.

Den storstilade invigningen med kungen som huvudperson var bokad sedan länge och Trafikverket vägrade skjuta på invigningsdatum.

– Vi som operatörerna tyckte inte att det var färdigt. Ett par veckor före starten berättade vi det för Trafikverket. Men allt var ordnat med invigningen av kungen och starten av trafiken, säger Michael Almenäs.

På Trafikverket hukar man i dag.

– Man kan alltid titta tillbaka. Det har varit fler störningar än vad vi trodde, säger Björn Östlund, chef för trafikavdelningen på Trafikverket, till DN.

Han erkänner att det slogs larm och att Trafikverket avråddes från att köra igång för tidigt.

– Vi hade en del diskussioner under sommaren. Men med tanke på den planering som låg tyckte vi att det var rätt att starta, säger Björn Östlund.

Det enda tåg som var klart till invigningen levererades tre dagar innan kungen, landshövdingar, kommunalråd och andra höjdare skulle åka de 19 milen från Kramfors till Umeå genom 25 kilometer tunnlar och över 143 broar.

– Vi hade inte hunnit testa det med personal och visste inte om det skulle fungera. Det är naturligtvis helt vansinnigt, säger Michael Almenäs.

Botniabanan är Sveriges största järnvägsprojekt i modern tid, sedan 1937. Den har tagit elva år att bygga och kostat femton miljarder kronor.

Botniabanan ansluter i söder till Ådalsbanan vid Ångermanälven och i norr till stambanenätet i Umeå. Även mitt på banan, i Örnsköldsvik, finns en anslutning till stambanenätet.