Infrastruktur

Föreslår en upphöjd cykelbana i Göteborg

En upphöjd cykelbana som slingrar sig fram i centrala Göteborg, ovanför bilar, bussar och spårvagnar. Idén finns på skissbordet hos Sven Junkers, chef för Skanska Teknik.
Så här skulle cykelbanan kunna se ut. Illustration: Theresa Brander

En upphöjd cykelbana som slingrar sig fram i centrala Göteborg, ovanför bilar, bussar och spårvagnar. Idén finns på skissbordet hos Sven Junkers, chef för Skanska Teknik. 
Detta går absolut att genomföra, säger han.

Göteborg är långt ifrån en cykelvänlig stad, enligt Sven Junkers som bor i Göteborg och emellanåt cyklar till jobbet.

– När man rullar in i stan känns det som att det är farligt att cykla där. Det är många som inte respekterar trafikljusen, både gående, andra cyklister och de nya elfordonen, säger han.

Sven Junkers, chef för Skanska Teknik.

Två miljarder kronor

Idén som Sven Junkers med kollegor har arbetet med är en cykelled byggd i trä med två separerade cykelbanor som är tänkt att gå ovanför andra trafikslag, från Järntorget via Nya allén och vidare mot Centralstationen och Hisingsbron. Lite som en egen motorväg för cykeltrafiken. Tanken är att det ska vara mellan 500 och 1000 meter mellan på- och avfartslederna längs cykelbron. Byggtiden för hela sträckningen beräknas till cirka två år och kostnaden till cirka två miljarder kronor.

– Jag tror absolut detta är genomförbart. Det är förstås många hinder innan alla godkänner detta och innan vi vet exakt hur det ska bli, men någon gång måste man börja. Just över Centralenområdet skulle vara ett bra ställa att börja. Man skulle kunna bygga från nya Hisingsbron till Centralstationen och då skulle man också slippa att bygga bangårdsförbindelsen som planeras där.

Ska gå att flytta

Tanken är att cykelbanan ska vara lätt att modifiera och flytta om det skulle behövas, till exempel under tiden som Västlänken eller andra projekt byggs.

– Jag tänker att man ska hitta ett smart grundläggningssätt som går enkelt att utföra. Än så länge har vi räknat med säkra metoder som pålning, men jag skulle vilja att vi utvecklar något annat sätt. Till exempel någon slags skruv som skruvas ner med ett flexibelt fäste upptill som kan justeras allt eftersom det rör sig i marken. Trä är inte så känsligt heller, om det rör sig lite så gör inte det något.

Skulle även fungera i Stockholm

Sven Junkers tänker sig cirka 20 meter mellan varje pelare. Han och hans kollegor har redan pratat med ett par politiker i Göteborg och de var, enligt Junkers, väldigt positiva till idén.

– Det är lite svårt för oss entreprenörer att ta sådana här idéer vidare. Politikerna som vi pratade med tyckte att vi skulle fortsätta lobba för detta. Sen kan vi hoppas att någon intresseorganisation, kanske cykelfrämjandet, nappar på detta så det tar lite fart. Jag tycker verkligen detta skulle vara bra för Göteborg, men det skulle fungera även i Stockholm eller andra ställen där man kan hitta passager där det är jobbigt för cyklisterna.

Det är ingen risk att det blir som med den planerade linbanan i Göteborg?

– Du menar en idé som man driver och så blir det inget av det? Ja, det är klart att det finns en risk. Men det som är bra med den här idén är att den dagen den inte behövs längre, när man kan flytta ner cykelbanan på marken igen, då kan man plocka ner broelementen och sätta upp dem i en annan stad i stället där behovet finns. Detta är inget som ska kastas bort. Men nu behövs det verkligen i Göteborg, och den dagen då vi inte har några bilar i stan utan det finns stora fina cykelbanor på marken, då kan vi sälja det vidare till en annan stad.