Nyheter

Konservatismens nytta inom bygg- och fastighetsbranschen

Stefan Engeseth. Foto: Susanne Bengtsson

Kreativa företag är roliga och flexibla medans konservativa är tråkiga och fyrkantiga. Det tycker nog de flesta, men vem skapar mest nytta?
På senaste Fastighetsmarknadsdagen, där temat var digitalisering, bjöds på ett spännande och lyckosamt möte mellan just kreativitet och konservatism. 

På ytan vill alla vara kreativa och leda sin bransch framåt, vara en förebild som de andra kan följa. Då får man strålkastarna på sig, precis som Apple får i sin bransch. 

Men frågan är varför inte fler i bygg- och fastighetsbranschen är mer kreativa och slänger sig över ny teknik? Svaret är inte roligt eller vackert. Byggbolagen har sett nyttan med att vara konservativa.

Hur ofta väljer du att gå en ny väg till jobbet?
Vi som djurart har vi lärt oss nyttan med att vara konservativa. Genom att inte förändra oss spar vi energi. Kreativitet kräver förändring och energi, när vi upprepar oss behöver vi mindre mat (kostnad) och därmed ökar vinsten. 

När det handlar om större beslut för ett större bolag så är nya vägar väldigt dyra och svåra att beräkna vinsten på. Därför väljs de bort för att helt enkelt spara energi.

Lägg därtill 100 års historia där bygg- och fastighetsbranschen tjänat stora pengar på att vara konservativa. Detta har skapat en företagskulturer som belönar konservatism och bestraffar kreativitet (det gäller även rekrytering, befodringar och lön).

Låt oss hylla konservatismens skönhet

Allt för många har redan klagat på det konservativa i branschen så låt oss istället hylla dess nytta och lönsamhet. Trögheten och oviljan att förändra sig har lett till många bra saker, om man enbart var vild och galen så skulle historiska världen som Gamla stan varit borta fortare än vi kan säga AutoCad.

Alla branscher som funnits länge har begåvats med en konservativ strategi. Handelsbanken är ju inte kända för sin förändringstakt men däremot sin lönsamhet, samma sak gäller hela bankvärlden. 

När är det inte längre lönsamt att vara konservativ?

Aldrig skulle de flesta i en konservativ organisation svara. I grupp försvarar vi det system som håller ihop  gruppen och det bästa försvaret är konservatism. Förändring bryter systemet och skapar förvirring. Vad kreativa personer oftast inte förstår är att konservatismen ger sig inte frivilligt utan ger vika först när det inte längre finns något val än att förändring sker (dock ej frivilligt).

AMF Fastigheters Epicenter bryter konservatismens framgång

På senaste Fastighetsmarknadsdagen var temat digitalisering. Många var de talare som belyste behovet av förändring med digitalisering. De som bäst stod för mötet mellan kreativitet och konservatism var Epicenter, som är en tillväxthub för digitala innovationsföretag.

I min tolkning är Epicenter en kreativ lekplats på 12 000 kvadratmeter där 3 000 vuxna får skapa i en lekfull arbetsmiljö. Talarna Patrick Mesterton, vd, Epicenter och Mats Hederos, vd, AMF Fastigheter presenterade ett spännande case där Mats förklarade hur man får med sig en gammal stor organisation att förnya sig, som att gå ifrån en hyresgäst till hundratals.  

De förklarade att bevis och lönsamhet över en tidsperiod gör det möjligt och idag är Epicenter känt internationellt och kan snart bli en exportframgång.

Vem kommer förädla det digitala guldet?

Idag är bevisen för att bygg- och fastighetsbranschen måste öka sin digitalisering enormt starka, men ger det nytta och resultat? Många av talarna påpekade att det går att skapa värden av den data som digitaliseringen medför. För de som ser dessa värden går det att skapa guld av den data som genereras i dagens digitala samhälle. 

Frågan är vilka företag som kommer förädla guldet?

Stefan Engeseth, VD, Detective Marketing®

Gästprofessor, konsult, föreläsare och författare till bl a Sharkonomics.

Länkar:

www.detectivemarketing.com
www.sharkonomics.com

källa:

http://www.fastighetssverige.se/artikel/internet-of-things-y-nu-hander-det-24549