Malm: De ger oss rimliga kostnader

Malm: De ger oss rimliga kostnader
Två av tre stora anläggningskontrakt går till byggbolag med säte utanför Sverige.<br>- Det har varit otroligt viktigt för hela anläggningsmarknaden att bolagen kommit till Sverige, säger Gunnar Malm, Trafikverkets generaldirektör.

Det är en solig vårdag, men under jord är det nattsvart. Gunnar Malm och Citybanans projektledare Kjell-Åke Averstad är med när riksdagens trafikutskott besöker Bilfinger Bergers entreprenad Odenplan och Vasatunneln. Ett kontrakt värt 1,1 miljarder kronor. Bilfinger Berger har en lång lista på referensprojekt i Sverige och får konkurrens av allt fler utländska bolag. – Det är bra att vi får konkurrens och en rimlig kostnadsnivå. Det finns inte kompetens så det räcker i Sverige, säger Gunnar Malm. Kjell-Åke Averstad leder Citybanan i Stockholm som ett internationellt jätteprojekt. – För vissa specialjobb krävs unik kompetens och det är vi glada över att ha fått, säger Kjell-Åke Averstad och nämner sänktunneln Söderström som konsortiet Züblin/Pihl & Søn bygger. Danskarna har erfarenhet av ett liknande jobb på Öresundsbron. Och tekniken med platsgjutna sekantpålar har tyska byggare tagit med sig till Sverige. För tio år sedan fanns egentligen bara tre bolag – Skanska, NCC och Peab – som lämnade anbud på större jobb. Trafikverket har jobbat aktivt för att locka utländska entreprenörer till Sverige för att få större konkurrens och lägre priser. På Norra länken i Stockholm gick sex av åtta kontrakt till utländska bolag (inräknat norska Veidekke). NCC har tagit ett storkontrakt på Citybanan värt 1,5 miljarder och Peab ett mindre. Resten av projektets kontrakt har gått till Züblin, Pihl & Søn och Strabagägda Oden. Så på Norra länken och Citybanan har mer än två tredjedelar av kontrakten gått till utlandsägda bolag. Men det finns också projekt där de europeiska storbolagen inte alls lämnat anbud, som vid väg 51 Mjölby-Motala där NCC tog hem totalentreprenaden med 20-årigt driftsåtagande. – De utländska bolagen är framförallt intresserade av stora broar och tunnlar med kontrakt på över 300 miljoner kronor, säger Stefan Engdahl, investeringschef på Trafikverket. Jobben som lockar Bilfinger Berger, Züblin med fler innehåller ofta mycket betongjobb, ofta slitsmurar där specialmaskiner används. Det är ofta jobb med många arbetstimmar och korta sträckor som ger begränsad kontakt med andra företag eller myndigheter. – Därför separerade vi bron och vägbygget vid upphandlingen av E4 vid Sundsvall nyligen, säger Stefan Engdahl. Fem bolag deltog i den prekvalificeringen, fyra lämnade anbud och kontraktet att bygga bron över Sundsvallsfjärden vanns av ett konsortium lett av Pihl & Søn. Trafikverket studerar utvecklingen och funderar över vad som kan bli nästa steg. – Vi har inte sett att något av de utländska bolagen tar markjobb, motorvägar och cirkulationsplatser, säger Stefan Engdahl.

Upphandlade kontrakt på Citybanan

  • Tomteboda betongtunnel, Peab, 180 miljoner kr.

  • Odenplan och Vasatunneln, Bilfinger Berger, 1,1 miljarder kr.

  • Norrmalmstunneln, Oden, 400 miljoner kr.

  • Norrström med station Stockholm city, NCC, 1,5 miljarder kr.

  • Söderströmstunneln med sänktunnel, Züblin/Pihl & Søn, 1,33 miljarder kr.

  • Södermalmstunneln, bergentreprenad, Züblin 240 miljoner kr.

  • Anslutning Stockholm södra, Bilfinger Berger, 415 miljoner kr.

  • Järnvägsbro Årsta-Älvsjö, Pihl & Søn, 315 miljoner kr.

Relaterade artiklar

Fortsatt hett med infrastruktur
Mångmiljardsatsning på snabbtåg hotas
Vinstvarning från NCC
”Utvecklas man inte, så avvecklas man”