Nyheter

Snabbare transporter med tåg på nya Sidenvägen

Avgående tåg mot Kina. Foto: Bergkvist-Insjön

​Godstransporter via järnväg till Kina ökar. Bergkvist-Insjön har redan börjat använda den nya Sidenvägen för sin export.


– Vi planerar skicka 60 till 80 containrar via järnväg per kvartal till vår kund Free Kingdom i Guanzhou, säger Anders Nilsson, VD i Bergkvist-Insjön AB.

Den 17 september 2018 rullade den första järnvägstransporten från sågverket Bergkvist-Insjön i Dalarna till staden Guanzhou i Guangdongprovinsen i Kina. 41 containers med trävaror transporteras med 20 godsvagnar till dess kund Free Kingdom i Guanzhou.

Därmed har Bergkvist-Insjön börjat använda den nya Sidenvägen för sin export till Kina. Kina använder även begreppet Belt and Road Initiative (BRI) som synonymt med den nya sidenvägen.

– Vi planerar skicka 60 till 80 containers via järnväg per kvartal till vår kund Jiangxi Free Kingdom Kids Furniture i Guanzhou, säger Anders Nilsson, VD på Bergkvist-Insjön AB.

Initiativet till att flytta transporten från fartygstransport till järnväg kommer från kunden, från företaget Jiangxi Free Kingdom Kids Furniture i Guanzhou. Transporten via järnväg går betydligt snabbare och det finns starkt intresse i Kina att flytta över godstrafiken till järnväg. Tågen går från Västeuropa via Ryssland och Kazakstan, till Kina.

– Vi säljer våra trävaror fritt från Insjön, och slutkunden i Kina ansvarar för att organisera transporten av trävarorna, säger Anders Nilsson.

– Vi ser detta som ett led i samarbete med kunden. Blir det här bättre och mer kostnadseffektivt för kunden och för oss så ser jag egentligen inga hinder att det blir mer godstransporter på järnväg, säger Nilsson.

Byggvärlden har pratat med fler företag i skogsbranschen och de anger att i dagsläget är godstransporter per järnväg mellan Europa och Kina subventionerade av Kina. Kina vill flytta över godstrafiken till järnväg.

SCA, Holmen och Setragroup anger att de är intresserde av att flytta sin export av trävaror till järnväg. Den stora frågan är hur lång tid det tar innan järnvägen blir kommersiellt konkurrenskraftig.

– Det är en önskedröm att transportera våra trävaror till Kina via järnväg. Jag tror att det tar fem till tio år innan vi ser att detta går i lås i stor skala, säger Johan Hedin, Holmen.

Olle Berg i Setragroup är något mer pessimistisk.

– Det är kanske möjligt om fem år, men jag tror att det snarare tar tio år, säger Olle Berg.

Men Bergkvist-Insjön är inte först i norden med godstransport av skogsprodukter via järnväg till Kina. Den finsk-svenska skogskoncernen Stora-Enso började redan för några år sedan med regelbundna transporter av viskosmassa från Finland till Xinjian-provinsen i västra Kina, berättar logistikchef Knut Hansen.