Nyheter

Tysk-dansk bro kan ge <br></br> svenska snabbtåg

Bättre förbindelser tack vare Fehmarn Bält-bron gör snabbtågen mer intressanta. Men infrastrukturminister Åsa Torstensson vill se fler utredningar innan en svensk höghastighetsbana kan bli verklighet.

I förrgår skrev Tyskland och Danmark under ett avtal om att bygga Europas längsta bro över Fehmarn bält. Den knappt två mil långa bron mellan danska Rødby och tyska Puttgarden kommer att minska restiden mellan Sverige och Tyskland med en timme.

Infrastrukturminister Åsa Torstensson (c) bedömer att bron över Fehmarn Bält påverkar förutsättningarna för en framtida höghastighetsbana.
— Den kommer att förändra sättet vi väljer att resa på. Sverige har länge försökt påverka Tyskland och Danmark att bygga bron, så det här är positivt, säger hon.

Men det finns fortfarande många frågetecken som måste rätas ut innan en svensk höghastighetsbana kan bli verklighet.

— Vi vet inte ens hur mycket det kan kosta att bygga banan. Sedan måste vi fundera på hur vi kan finansiera det hela. Vi har haft kontakt med olika industrigrupper och pratat om hur en vettig finansieringsform skulle kunna se ut, säger Åsa Torstensson.

En höghastighetsbana skulle innebära en avlastning av den befintliga stambanan och ger mer utrymme för den i nuläget hårt trängda godstrafiken.

— Men vi måste veta mer om vilken samhällsekonomisk nytta en investering i en snabbtågsbana skulle medföra, säger Åsa Torstensson.

I nuläget görs det ingen sådan analys, och infrastrukturministern kan inte heller svara på om det är aktuellt inom den närmsta framtiden.

Bron kan vara klar 2018

Byggnotan för bron över Fehmarn Bält uppskattas till drygt 55 miljarder kronor. Tyskland gick med på brobygget sedan danskarna lovat att bekosta själva bron med riskkapital och statliga garantier.

Broavgifter ska ge pengarna tillbaka inom 25 år. EU kan betala uppemot en fjärdedel av byggkostnaderna på 4,3 miljarder euro.

Efter den formella överenskommelsen ska nu en miljöprövning göras.