”Varför pratar vi fortfarande om digitalisering som något som ännu inte skett?”

”Varför pratar vi fortfarande om digitalisering som något som ännu inte skett?”
Jimmy Dahlström. Foto: Ramirent

För det stora lyftet och det digitala byggandets genomslag krävs till att börja med tydligare strategier, skriver Jimmy Dahlström, chef temporära fabriken projekt, Ramirent, i sin krönika.

Att med suktande ögon kolla igenom en produktbroschyr med årets nyheter för att lägga en order via artikelnummer (gärna via post eller telefon) kopplat till en bild på en vara. När jag växte upp på 80-talet, en realitet (nästan futuristiskt). I privata sammanhang 2022, helt otänkbart.

Snabb hemleverans och retur, digitala provrum, generativa förslag baserad på köpmönster, outstanding UX med mera, gör den digitala köpupplevelsen överlägsen andra alternativ.

Jag vet dock att produktbroschyrer i allra högsta grad lever i samhällsbyggnad även 2022. Ett fruktansvärt analogt sätt att hantera inköp, som i det privata livet för länge sedan sett bäst före datumet.

Men betyder produktbroschyrens existens att samhällsbyggnad är ”odigital”? Knappast skulle jag säga. Ligger det någon sanning i att byggbranschen är baksträvande inom digitalisering? Tveksamt skulle jag säga.

”Många olika initiativ, som sällan är integrerade”

För ett par år sedan fick jag se ett utsnitt ur en McKinsey-studie som visade på raka motsatsen. Få branscher i världen har så många initiativ inom digitalisering som bygg och fastighet, och det är även få branscher som har samma attraktionskraft för drömmande digitala start up-aktörer och etablerade gigantiska varumärken.

Men vad är då problemet? Varför pratar vi fortfarande om digitalisering som något som ännu inte skett?

Min slutsats är just det, att vi har många olika initiativ, som sällan är integrerade. För att vara en digital aktör i ett projekt i dag i Byggsverige krävs en hel uppsjö med licenser, logistik, KMA, tidplan, budget, inköp, för att nämna några områden. Alla olika, ingen samverkar.

Detta i kombination med att många aktörer (hela kedjan) saknar en tydlig långsiktig strategi kring just digitala arbetssätt. En ganska olycklig ekvation. Otydliga strategier plus många olika programvaror att dämpa det analoga samvetet med är lika med ingen aggregerad produktivitet.

En fråga för de digitala start up-aktörerna

För det stora lyftet och det digitala byggandets genomslag krävs till att börja med tydligare strategier, jag har själv haft förmånen att tillsammans med duktiga aktörer sätta upp tydliga mål och riktlinjer för verksamheter, med goda resultat. Men det är faktiskt inte så konstigt att vi inom samhällsbyggnad inte är världsledande inom digitalisering när vi lägger mindre än en procent av vår inkomst på R&D (Research and Development). 

Men vidare och kanske ännu viktigare, krävs sannolikt ett större fokus på en ”dashboard”. Ett gränssnitt där projektets helhet planeras, styrs och följs upp.

Hur det går till? Den frågan lämnar jag till de drömmande digitala start up-aktörerna.

/Jimmy Dahlström,
Chef Temporära fabriken Projekt, Ramirent

Relaterade artiklar

Digitalisering – Ny teknik kräver nya arbetssätt
AI gör byggena säkrare
”Satsa smart på digitalisering och kom ikapp”
Tuffast för bygg- och fastighetsbranschen