Tar sponsringen till ny nivå

 
  • Skellefteå AIK:s Martin Lundberg (th) i ett möte med Växjö i Skellefteå Kraft arena. Foto: Ola Westerberg/Bildbyrån.

    Skellefteå AIK:s Martin Lundberg (th) i ett möte med Växjö i Skellefteå Kraft arena. Foto: Ola Westerberg/Bildbyrån.

  • Håkan Billing, Skellefteå AIK, och Erik Arvidsson, Martinsons.

    Håkan Billing, Skellefteå AIK, och Erik Arvidsson, Martinsons.

Föregående
Nästa
 

Det sponsrades för 6,7 miljarder kronor i Sverige förra året.

Många företag väljer att synas i idrottssammanhang.

Martinsons har valt att utveckla sitt samarbete med Skellefteå AIK – och ta sponsringen till en ny nivå.

Det här är en win-win-situation, säger Erik Arvidsson, chef för färdiga produkter.

Sponsring är ett område som växer och tar allt större andelar av den totala marknadskakan. Enligt Sponsrings- och Eventföreningen omsätter sponsringen i Sverige 6,7 miljarder kronor. Inkluderar man event så uppgår summan till 13.5 miljarder.

- Sponsring och event ökar och har gått om både TV-reklam och tidningsannonsering. Idag står står sponsring för tio procent av all marknadskommunikation, säger Niklas Birgetz,vd på branschföreningen.

En anledning till att sponsringen stadigt ökar är att bland annat att företagen ställer högre krav på sina sponsortagare och att man tillsammans hittar nya vägar.

- Företagen vill ha mer än en skylt på arenan. De vill nå ut bredare med sina budskap och vad de står för. Personliga möten och kontakt med målgruppen blir allt viktigare, säger Niklas Birgetz.

Han får medhåll av Gustaf Berencreutz, chefredaktör på tidningen Sport & Affärer som varje år utser Årets Idrottssponsor.

- De som sponsrar vill synas i ett större sammanhang som ger fler exponeringar och där köparna finns. Ofta genererar ett sponsringsavtal nya event i eventet. Företagen lägger nästan lika mycket pengar på kringaktiviteter som i rena sponsorpengar. Sponsring är idag en alltmer etablerad marknadsföringsmetod som allt oftare är helt integrerad i bolagens marknadsföringsstrategier. Sponsring är ett utmärkt sätt att närma sig sina kunder och att locka nya kundgrupper till sina produkter och tjänster.

Martinsons är ett av de byggföretag som valt att sponsra idrottsrörelsen och som nu utvecklat sitt  samarbete med Skellefteå AIK.

I projektet SPÅNA tar man hjälp av Skellefteå AIK:s medlemmar och supportrar i sin produktutveckling.

- Det här är en win-win-situation, säger Erik Arvidsson, chef för färdiga produkter på Martinsons.

På Martinsons, en stor producent av limträ och byggsystem för flerbostadshus, byggnader och broar i trä, pågår ett ständigt arbete med att identifiera nya behov och marknader samt utveckla nya produkter och tjänster. Marknadsundersökningar är en viktig del i detta arbete.

– Genom att samarbeta med Skellefteå AIK får vi tillgång till ett stort nätverk av människor. Skellefteå hjälper oss med rekryteringen till vår undersökningspanel.  Sedan kan vi välja ut personer med olika bakgrund för att testa våra idéer på, säger Erik Arvidsson.

Som ersättning för varje persons medverkan kommer Martinsons att ge ett stöd till Skellefteå AIK:s ungdomsverksamhet.

– För oss är det här ett kreativt och kostnadseffektivt sätt att samla in kunskap samtidigt som vi stöttar föreningslivet.

Skellefteå AIK är också nöjda med att kunna utveckla samarbetet med en av klubbens sponsorer.

– Vi tycker att det är viktigt att tänka nytt och gå i bräschen för en ny aktivitet. Vi är alltid öppna för att hitta nya sätt att skapa mervärden för våra samarbetspartners. SPÅNA är ett sätt att ta vårt partnerskap ett steg längre, säger Håkan Billing, försäljnings- och marknadschef på Skellefteå AIK.

Det lokala samarbetet är viktigt för båda parter. Martinsons är en trogen sponsor – och loggan sitter strategiskt på spelarnas hockeybyxor – och i Skellefteå Kraft arena.

– Det är viktigt att synas och ha en bra relation med det lokala föreningslivet. Skellefteå AIK är bra representanter för vårt varumärke.  Det finns skäl till att ett företag väljer att sponsra någon. Det handlar inte bara om välvilja. Vi vill se en affärsmässighet också, säger Erik Arvidsson.

– Vi i Skellefteå AIK har ett stort engagemang för utvecklingen i hela regionen. Den lokala kopplingen är viktig. Eftersom vi är den största idrottsföreningen i Västerbotten tror jag att Martinssons kommer att träffa både brett och rätt när de får tillgång till våra medlems- och partneringregister. Visst är det många som vill synas ihop med oss, men det ligger extremt mycket engagemang bakom ett sponsoravtal.

För Martinsons är träbyggnader för sportvärlden, till exempel arenor och läktare, en viktig marknad.

– Vi har kommit till en trevlig position inom det industriella träbyggandet men vill gå längre i vår produktifierng och utveckla nya produkter för nischmarknader, säger Erik Arvidsson.

Informationen om SPÅNA kommer att spridas via Skellefteås hemsida, i deras nyhetsbrev och på arenan. På Martinsons har man planer på att erbjuda fler föreningar i Sverige möjlighet att ansluta sig till SPÅNA genom olika typer av samarbeten.

Lediga jobb

Visa alla lediga jobb
 
 

 

Relaterade artiklar

Prenumerera

Prenumerera och ta del av branschnyheter, analyser, nya projekt, affärer och människorna bakom.
Anmäl dig här!